Цимбалюк Олена Миколаївна – завідувач кафедри соціальної роботи та гуманітарно- соціальних дисциплін , кандидат педагогічних наук, доцен.
Кафедра соціальної роботи та гуманітарно-соціальних дисциплін є випусковою кафедрою спеціальності 231 «Соціальна робота», галузі знань: 23 «Соціальна робота», за кваліфікацією: бакалавр з соціальної роботи.
Фахову підготовку здійснюють 14 кваліфікованих науково-педагогічних працівників, із них 7 мають науковий ступінь кандидата, доктора наук і вчене звання професора, доцента. Професорсько-викладацький складкафедрипостійно працює над удосконаленням навчально-методичного забезпечення кафедри з урахуванням досвiду провiдних вищих навчальних закладiв та кафедр профілю соціальної роботи України використовуючи інноваційі підходи як у наданні соціальних послуг, так і у використанні різних форм та методів підготовки фахівців.
Кафедра підтримує наукові та творчі зв’язки з Державною вищою технічно-економічною школою ім. Броніслава Маркевича в м. Ярославі (Республіка Польща);Інститутом міжнародних відносин та американістики у Варшаві (Республіка Польща); Вищою школою комунікативної політології і міжнародних відносин (Варшава, Республіка Польща); Барановицьким державним університетом (Республіка Білорусь);Товариством міжкультурного співробітництва «Гілка Оливна» (Республіка Польща);співпрацює з університетом ім. Коперніка в м. Торунь (Польща); IMCA Швеція;Рівненським державним гуманітарним університетом, Рівненським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, філіями Університету “Україна”, а також із громадськими організаціями (IMCA м. Здолбунова,). На базі кафедри функціонує факультатив польської мови .Викладачі кафедри беруть активну участь у громадській роботі. Головним завданням кафедри є забезпечення високого рівня теоретичної та практичної підготовки майбутніх спеціалістів, формування у них необхідних умінь та навичок з метою підвищення загального рівня інтелектуального розвитку, моральної та професійної культури особистості, формування певних естетичних цінностей, орієнтації у світі духовного, прекрасного.
Головною метою кафедри в ході навчального процесу є викладання закріплених за її викладачами дисциплін відповідно до вимог Державних освітніх стандартів вищої професійної освіти.
Головною особливістю кафедри соціальної роботи та гуманітарно- соціальних дисциплін є її багатопрофільність.
Загалом кафедра соціальної роботи та гуманітарно- соціальних дисциплін забезпечує в університеті викладання 65 навчальних дисциплін:
1. Актуальні проблеми соціальної педагогіки.
2. Вступ до спеціальності
3. Етика соціально – педагогічної діяльності
4. Етика соціальної роботи
5. Етика і психологія сімейного життя
6. Інноваційні моделі надання соціальних послуг.
7. Інформаційно-комунікаційні технології в соціальній роботі
8. Історія соціальної роботи
9. Менеджмент соціальної роботи.
10. Технології соціальної роботи
11. Методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями
12. Методика організації волонтерського руху
13. Організація діяльності державних і спеціалізованих соціальних служб
14. Організація і методика соціально-педагогічного тренінгу
15. Організація роботи з різними соціальними групами
16. Основи соціально-педагогічних досліджень
17. Основи соціально-правового захисту особистості
18. Основи соціально-правового захисту
19. Основи соціалізації особистості
20. Охорона праці в соціально-педагогічній сфері
21. Педагогіка
22. Правові основи соціальної роботи
23. Правові засади соціальної роботи в Україні
24. Практикум з соціальної роботи
25. Соціалізація особистості
26. Соціальна політика
27. Система організації соціальних служб
28. Соціальний аудит та інспектування
29. Соціальна педагогіка
30. Соціальна робота в Україні
31. Соціальна робота у сфері дозвілля
32. Соціальний супровід сім`ї
33. Соціально-педагогічне проектування
34. Соціально-педагогічне консультування
35. Соціально-правове забезпечення
36. Спеціалізовані служби в соціальній сфері
37. Соціальна робота з різними групами клієнтів
38. Соціально-педагогічна профілактика правопорушень
39. Теорія соціальної роботи
40. Техніка проведення соціально-педагогічного тренінгу
41. Технології роботи соціального гувернера
42. Технології соціально-педагогічних досліджень
43. Технології соціально-педагогічної діяльності
44. Технології роботи соціального педагога в зарубіжних країнах
45. Технології соціально-педагогічної роботи за місцем проживання.
46. Технології соціально-педагогічної роботи.
47. Безпека життєдіяльності;
48. Валеологія;
49. Ділова іноземна мова;–
50. Етика та естетика;
51. Іноземна мова
52. Історія України;
53. Історія української культури;
54. Культура мови;
55. Логіка;
56. Основи інформатики та обчислювальної техніки; Основи інформатики та ОТ;
57. Основи охорони праці;
58. Політологія;
59. Релігієзнавство;
60. Соціологія;
61. Українська мова (за професійним спрямуванням);
62. Фізична культура;
63. Фізичне виховання;
64. Філософія;
65. Цивільний захист.
Викладачі кафедри мають не тільки значний досвід педагогічної й наукової діяльності, але й багатий досвід практичної роботи в інших сферах суспільства, зокрема в органах державної влади і місцевого самоврядування, громадських організаціях.
Спеціаліст соціальної роботи наділений різноманітними посадовими обов’язками. Основні з них такі:
•володіти основами пенсійної справи, соціального захисту сімей з дітьми, інвалідів, одиноких та інших соціальне незахищених громадян;
•виявляти на підприємствах, в мікрорайонах, селах сім’ї окремих осіб, які потребують соціально-медичну, юридичну, психолого – педагогічну, матеріальну іншу допомогу, охорону морального, фізичного і психічного здоров’я;
•встановлювати причини виникаючих у них труднощів, конфліктних ситуацій, в т.ч. за місцем роботи, навчання і т.д., допомагати їм у розв`язанні існуючих проблем, працевлаштуванні, соціальному захисті;
•сприяти інтеграції діяльності різних державних і громадських організацій та установ по наданню необхідної соціально-економічної допомоги населенню;
•проводити психолого-педагогічні та юридичні консультації з питань сім`ї і шлюбу, виховну роботу серед дітей, схильних до правопорушень;
•надавати допомогу в укладанні угод про надомну працю батькам що мають неповнолітніх дітей, інвалідам, пенсіонерам;
•виявляти і надавати підтримку дітям та дорослим, яким потрібна опіка і піклування, влаштування в лікувальні й учбово-виховні заклади, матеріальна, соціально-побутова та інша допомога;
•організовувати громадський захист неповнолітніх правопорушників при необхідності – брати в ньому особисту участь;
•сприяти створенню і діяльності центрів соціальної служби для молоді, допомоги сім’ї (всиновлення, опікунство, піклування), юнацьких, підліткових, дитячих об’єднань, асоціацій, клубів за інтересами;
•допомагати організації і виховній діяльності інтернатів, притулків для інвалідів, людей похилого віку, бездомним та ін.;
•брати участь в роботі по соціальній адаптації і реабілітації осіб, які повернулися з спеціальних навчально-виховних установ і місць позбавлення волі, розв’язанні інших гострих соціальних проблем.
Професійна діяльність соціального працівника характеризується трьома основними підходами при вирішенні проблеми:
1. Виховний – роль учителя, консультанта, експерта. Соціальний працівник в таких випадках дає поради, навчає навичкам правильної поведінки, встановлює зворотній зв’язок, застосовує рольові ігри як метод навчання;
2. Фасилітативний – роль помічника, прихильника або посередника при подоланні труднощів чи проблем. Соціальний працівник інтерпретує поведінку клієнта, пояснює ситуацію, яка склалася, пропонує і обговорює план подальших дій клієнта, допомагає віднайти внутрішні ресурси.
3. Адвокативний – роль адвоката від імені конкретного клієнта або групи клієнтів, а також помічника тих людей, які спроможні самостійно захищати свої права. Такого роду діяльність включає в себе допомогу окремим людям у висуненні аргументів, підборі документальних і законодавчих матеріалів.
Аналізуючи сфери діяльності соціального працівника, необхідно підкреслити, що вони, обумовлюються його спеціалізацією. Сьогодні соціальні працівники спеціалізуються більше ніж по 20 напрямках. У відповідності з спеціалізацією можна виділити групи соціальних працівників, зайнятих переважно управлінською діяльністю (менеджери соціальних служб і органів соціального захисту), контактною соціальною роботою в рамках основних видів соціального обслуговування (соціально-економічні, соціально-медичні, соціально-педагогічні, соціально-психологічні, соціально-правові і соціально-побутові послуги), профілактичною і превентивною профілактичною роботою і т.д.
Посади, які може обіймати випускник спеціальності «Соціальна робота»:
- соціальний працівник у службах сім’ї та молоді;
- соціальний працівник у системі соціального захисту населення;
- соціальний координатор при сільських радах;
- соціальний працівник – консультант на телефоні довіри;
- соціальний працівник служб зайнятості;
- науковий співробітник у галузі соціальної роботи в науково-дослідних установах;
- викладач фахових дисциплін вищих навчальних закладів.
Місця роботи випускників спеціальності «Соціальна робота»:
- управління праці та соціального захисту населення;
- управління у справах неповнолітніх;
- державні адміністрації (міські, районні);
- служби зайнятості;
- пенсійні фонди;
- соціальні служби дітей, сім’ї та молоді;
- притулки для неповнолітніх;
- територіальні центри;
- реабілітаційні центри;
- науково-дослідні установи відповідного профіля;
- сільські ради.
Будучи фахівцем соціальної роботи, людина може себе реалізувати завдяки виконанню таких професійних ролей, як:
- соціальний менеджер (управління системою соціальних послуг, управління закладами соціальної сфери),
- соціальний девелопер (організація і керівництво соціальними проектами і соціальними програмами),
- соціальний посередник (розв’язання конфліктів, представлення інтересів у різних організаціях, делегування прав, партнерство),
- соціальний аніматор (організація соціально-культурної, дозвільневої діяльності, ігротек, навіть у закладах торгівлі),
- соціальний асистент (соціальний супровід і супроводження),
- соціальний маркетолог (вивчення попиту і потреб на соціальні послуги, дослідження соціального капіталу особистості та її оточення),
- соціальний консультант (соціальне і соціально-психологічне консультування),
- соціальний супервізор (наставництво, кураторство молодих фахівців і студентів, які проходять практику).
Соціальна робота – це професійна діяльність, яка спрямована на підвищення добробуту людей, допомогу, підтримку і захист, сприяння розвитку особистості і сім’ї, що перебувають у складних життєвих обставинах (людей з особливими потребами, з інвалідністю; дітей-сиріт і дітей, які залишились без батьківського піклування; сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах; малозабезпечених сімей; людей «групи ризику»). Тому основна цінність соціальної роботи – це людина, її соціальне здоров’я і благополуччя.